Oi Leila, sua kaipaan!

Kirjoittanut Emma

02/05/2022

Tiivistelmä

Kevään 2020 teema oli koronapandemia ja kevään 2021 teema koronarokotukset. Valtaosa kansaa odotti piikkiään kuin kuuta nousevaa ja ensimmäistä kertaa ikinä astmaatikot saattoivat tuntea olevansa sairaudessaan etuoikeutettuja. Turussa päätettiin hyödyntää ajanvarausrobottia nimeltä Leila yhdistettynä “Otanrokotteen”-verkkosivustoon, mistä syntyikin varsinainen palveluhimmeli.

Sen sijaan, että kuntalaiset olisivat saaneet varata aikansa itse (kuten muualla), turkulaiset ”ilmoittautuivat” rokotteelle ja saivat arpomalla varatun ajan. Mikä aiheutti yhtä sun toista ongelmaa.

Rokotukset olivat kevään 2021 kuuma puheenaihe

Valtakunnan tasolla THL linjasi rokotusjärjestyksen: alussa rokotetaan ne, joille sairaus olisi kaikkein vaarallisin. Siis riskiryhmät eli iäkkäät ja vakavan taudin riskiä lisäävien sairauksien kantajat, kuten nuo edellä mainitut astmaatikot. Sitten edetään ikäjärjestyksessä muiden osalta. Näin toimittiinkin suurimassa osassa kuntia, vaan ei Turussa.

Turun rokotuspalveluhimmeli pääsee osastoon Paskaa palvelua, koska se on niin hieno esimerkki palvelusta, joka rakennettiin teoriassa asiakasta ajatellen. Käytännössä syntyi aikamoinen hässäkkä, jossa asiakas joutui paitsi tekemään paljon enemmän kuin oli tarkoitus, myös kokemaan yhtä sun toista turhaumaa ja ärsytystä.

Varaa aikasi rokotukseen, muut vs. Turku

Suurin osa kunnista toteutti tätä järjestystä avaamalla koronarokotusten ajanvarauksen ikäryhmä kerrallaan ylhäältä alaspäin. Kuntien ja kaupunkien eri viestintäkanavissa ja paikallismediassa kerrottiin, mikä ikäryhmä kulloinkin oli menossa. Rokotuksien etenemistä kukin seurasi oman kiinnostuksensa mukaan, mutta siinä mielessä mukavan tasapuolisesti, että aktiivinen tiedotuksen seuraaja pääsi varaamaan aikaansa heti, kun se oli mahdollista. 

Turku päätti jostakin syystä toimia toisin. Ensinnäkin hankittiin (tai sellainen jo lojui jossain nurkissa?) Leilaksi nimetty ajanvarausautomaatti, joka arpoi satunnaisjärjestyksessä kuntalaisia, ja lähetti tekstiviestillä rokotukseen automaattisesti varatun ajan. 

Leilan käyttämä data oli kuntalaisten puhelinnumerot ja Turussa on sote-palvelu nimeltä eTerveys, jossa kuntalaisella pitäisi olla voimassa oleva puhelinnumero.

Sitten huomattiin, että kehotuksista huolimatta – ja etenkin työikäiseen väestöön edettäessä – niiden osuus vähenee, joiden tiedot tästä palvelusta löytyvät. Siinä vaiheessa olisi ehkä voinut siirtää Leilan nurkkaan, ja antaa kuntalaisten varata aikansa itse, ikäjärjestyksessä viiden vuoden sloteissa kuten muuallakin.

Mutta ei. Turussa rakennettiin erillinen “Otanrokotteen”-sivusto, johon kuntalainen voi ilmoittaa kiinnostuksensa ottaa koronarokote jättämällä saitille pala Leilan ruokaa eli puhelinnumeronsa. Tätä kutsuttiin jossakin myös ajanvaraussivustoksi mitä se ei todellakaan ollut. 

Valistuneen amatöörin silmin veikkaan, että otanrokotteen-sivuston hinta on jossain viidenkymmenen- ja sadantuhannen euron välillä. 

Sivuston rakentamista ja Leilan käyttöä perusteltiin myös sillä, että kuntalaisten ei tarvitse notkua verkkosivuilla odottamassa, että oma varausvuoro tulisi vaan ainoastaan ilmoittaa kiinnostuksensa rokotukseen sivuston kautta ja Leila sitten viestii, kun on aika. Kaunis ajatus sinänsä. Käytäntö oli toista.

 

Miltä Leila näytti asiakkaan suunnalla?

Kaupungin verkkosivulle päivitettiin kiitettävällä aktiivisuudella tiedot siitä, minkä ikäisille viestejä nyt lähtee, ja minkä ikäisiä tällä hetkellä rokotetaan.

Silti: kun some ja omat viestintäkanavat on täynnä ikätovereiden ilakointia ja “Espoossa voi varata nyt ajan 1971 syntyneet!” -viestejä ja 1966 syntyneen oma puhelin on hiljaa. Se aiheuttaa… stressiä. Tyytymättömyyttä. Vihaa. “Vtu pitäkää piikkinne!” Mitään et voi suunnitella, kun jatkuvasti pitää ennakoida mahdollista rokotusta. Entä jos tulee pahoja jälkioireita? Voinko luvata tuon projektin tai tämän toimeksiannon? Jos rokotus tuleekin juuri tuon työpajan kohdalle? Milloin voin ottaa punkkipiikin, kun varoaikaa pitäisi olla 14 vrk? 

Entä pariskunnat, joille arvottiin ajat peräkkäisiin päiviin? Jos mukaan molemmille tarvittiin myös kuski ja saattaja, on työssäkäyvällä lähiomaisella jo järjestelyvaikeuksia. Mieluumminhan ne olisi sopinut ITSE samaan ajankohtaan. 

Entä jokainen terveydenhuollon ammattilainen, joka istui puhelimessa ottamassa vastaan Leilan varaamien aikojen peruutuksia, koska ne eivät, kas kummaa, sopineet?

Ei ihmisiä voi kohdella näin, Turku! Kun ei olisi pakko. Kun koko tämä hässäkkä rakennettiin kalliilla rahalla vain tätä tarkoitusta varten. 

Tiivistelmä:

TURUN TIE

– Kirjaudu eTerveyteen ja varmista että siellä on oikea puhelinnumero (vahva tunnistautuminen)
– Kirjaudu myös otanrokotteen-sivustolle (ei enää olemassa tätä kirjoitettaessa) kertomaan, että haluat ottaa rokotuksen (vahva tunnistautuminen)
– Odota tekstiviestiä Leilalta.

Sivuvaikutukset:

– Keskittymisvaikeudet: Jatkuva puhelimen kyttäys, joka viestiplingiin reagoiminen.
– Hermostuneisuus: Kannattaako nyt kirjautua tähänkin järjestelmään vai tuleekohan Leilalta viesti huomenna? Onko se voinut unohtaa minut kokonaan?
– Ärtyneisyys: Miten tämä voi olla näin kaoottista? Miten kaikki saavat piikin ennen minua?
– Elämänhallinnan menettäminen: Voinko sopia tämän työkeikan? Olenko kunnossa ensi viikolla?

Kun Leilan arpoma aika ei sopinut:

– Soita koronapuhelimeen ja peruuta saamasi aika.
– Varaa uusi aika toisesta paikasta (mistä, tämä ei selvinnyt joten päätin pitää oman epäsopivan aikani).

MUIDEN KUNTIEN TIE:

– Seuraa kunnan viestintää
– Varaa itsellesi sopiva aika

Sivuvaikutukset:

– Hetken stressi, jos ajanvarauksessa tuntuu olevan ruuhkaa

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaa kiinnostaa myös…

Klikkiotsikot

Klikkiotsikot

1980-luvun lopulla opiskelin journalistiikkaa. Opin kirjoittamaan hyviä lehtiartikkeleita. Niiden rakenne oli...